dolda ny logga mindre

Farliga järnvägsövergångar ska bli säkrare

Farliga järnvägs-övergångar ska bli säkrare

Trafik (TT)
Sedan 2010 har nära 60 personer omkommit vid obevakade järnvägsövergångar – och Trafikverket har fått hård kritik.
​​​​​​
Sänkt hastighet, förbättrad sikt och särskilda mattor som gör det svårt att gå över spåren ska nu göra de farligaste övergångarna säkrare.

Trafikverket har sedan tidigare fått i uppdrag av regeringen att höja säkerheten vid obevakade järnvägsövergångar, och tre miljarder kronor har avsatts i en plan som sträcker sig till 2029.

Nu beslutar myndigheten att skynda på arbetet vid de allra farligaste övergångarna, med tillfälliga åtgärder för att höja säkerheten.

"Vi kan inte göra allt på en gång men vi känner oss trygga med att det här är åtgärder som betyder mycket för de som bor och vistas i närheten av plankorsningar", säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande.

För dyrt
I Sverige finns totalt 3 500 obevakade övergångar. Sedan 2016 har 305 av dem byggts om eller stängts. Enligt Trafikverket hade det varit för dyrt att bygga om eller bygga bort övergångarna.

- Det kan kosta från 4 miljoner kronor upp till 20-tals miljoner kronor styck. Drömscenariot hade varit att bygga om alla, och det hade varit fantastiskt att införa planskilda korsningar, men de resurserna finns inte. Samtidigt handlar det om väldigt lite trafik dagligen där de oskyddade plankorsningarna finns, säger Bengt Olsson, myndighetens presschef, till TT.

Åtgärderna är bland annat att sänka hastigheten och att röja skog och vegetation för att förbättra sikten vid korsningar där tåget syns mindre än tio sekunder innan det passerar. Dessutom kan så kallade pyramidmattor i gummi, som är svåra att gå på, förhindra att obehöriga går på spåren.

- Vi tittar också på möjligheten att kunna få en notis om man befinner sig i närheten av en järnväg, om att ett tåg är på väg. Den notisen kan vem som helst få, det enda man behöver är en mobiltelefon.

Gamla korsningar
TT: Varför har man inte gjort liknande åtgärder tidigare?

- Arbetet med det här har varit väldigt omfattande, det rör sig om gamla plankorsningar som varit med sedan 1900-talets början. Vi har jobbat med det här men märkt att vi behöver skynda på det lite mer, säger Bengt Olsson.

TT: Tror ni att de här åtgärderna är tillräckliga?

- Tillräckligt blir det aldrig innan de här typerna av olyckor försvinner, men om vi kan få ner några olyckor har vi vunnit väldigt mycket, säger Bengt Olsson.

Fanny Hällegårdh/TT
 

Fakta: Olyckor vid obevakade korsningar
(TT)
I Sverige finns cirka 6 500 järnvägskorsningar. Av dessa är cirka 3000 utrustade med någon slags bom, ljus- och/eller ljudvarning.
Övriga 3500 plankorsningar är oskyddade, med eller utan kryssmärke.

Mellan åren 2010–2018 har det inträffat 57 dödsolyckor i obevakade järnvägskorsningar, så kallade plankorsningar.

Trafikverket räknar med att det årligen omkommer mellan 13 och 22 personer i plankorsningsolyckor, av dessa utgör cirka 60 procent självmord. Olyckorna är spridda över Sverige och har inträffat i olika typer av plankorsningar.

Källa: Trafikverket

 

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Sedan 2010 har nära 60 personer omkommit vid obevakade järnvägsövergångar. Nu skyndar Trafikverket på investeringar för att höja säkerheten vid de allra farligaste övergångarna. Arkivbild.

Foto: ULF PALM / TT
Obevakade järnvägsövergångar saknar alla former av aktivt skydd, som bommar ljud- eller ljussignaler som varnar för att tåg kommer. Arkivbild.

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter