dolda ny logga mindre

Två omkom i tågkrock vid obevakad övergång

Två omkom i tågkrock vid obevakad övergång

Pär Bäckström/TT Två personer omkom när ett tåg krockade med en personbil vid en obevakad järnvägsövergång norr om Boden.
Pär Bäckström/TT Två personer omkom när ett tåg krockade med en personbil vid en obevakad järnvägsövergång norr om Boden.

Olyckor TT
Ett SJ-tåg krockade med en personbil vid en obevakad järnvägsövergång norr om Boden. Två personer omkom, uppger polisen.

Dödsolyckan inträffade klockan 11 på söndagen mellan Boden och Murjek. Enheter från två räddningstjänster larmades till platsen tillsammans med polis och ambulanser.

Inledningsvis förekom uppgifter om att tåget spårat ur, men det stämde inte, enligt räddningstjänsten. I bilen satt två personer som båda omkom, skriver polisen på sin hemsida. Bilen blev kraftigt demolerad och metalldelar spreds över ett stort område.

Tåget, som var på väg till Kiruna med ett 40-tal personer ombord, stod kvar på spåret och togs sedan ur trafik.

- Vi tar det ur trafik av omsorg om personalen, de ska inte behöva jobba vidare efter något sådant här, utan vi tar hand om dem, säger Lina Hedström på SJ:s pressjour.

Ingen av passagerarna på persontåget skadades. Maria Linné, presstalesperson hos polisen, berättar att tågpassagerarna har lämnat platsen.

- De har bussats vidare mot Kiruna, säger hon.

Det finns ännu inga uppgifter om hur olyckan kommer att påverka tågtrafiken.

Fakta: Olyckor vid obevakade korsningar
TT
I Sverige finns cirka 6 500 järnvägskorsningar. Av dessa är cirka 3 000 utrustade med någon slags bom, ljus- och/eller ljudvarning. Övriga 3 500 plankorsningar är oskyddade, med eller utan kryssmärke.

Mellan åren 2010 och 2018 har det inträffat 57 dödsolyckor i obevakade järnvägskorsningar, så kallade plankorsningar.

Trafikverket räknar med att det årligen omkommer mellan 13 och 22 personer i plankorsningsolyckor, av dessa utgör cirka 60 procent självmord. Olyckorna är spridda över Sverige och har inträffat i olika typer av plankorsningar.
Källa: Trafikverket

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter